CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

:: OUR LOVE ::

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Friday, January 8, 2010

Aariz - Night Sleeping Problem Solved

Last month, I was so determined to tune Aariz's nap schedule. The reason is, I personally think it is not healthy for both me and Aariz eventhough am used to work late nite - U.S hours. It was so challenging to put him into deep sleep. Sometimes I managed to put him into sleep at night but after 15minutes or 30minutes he surely wakes up. He is so hungry at night, and seems not satisfied with milk feeding. If he is breastfeeding, he will kick my tummy, while his hand grabbing my shirt sambil merungut-rungut. And then I need to continue to bottle feeding - 5oz extra. Then only he continue to sleep again. Tapi after 30minutes, melalak lagi. Sometimes, when I give him milk, he push away the bottle. He cried and try to eat my face and my hand. Basah lencun Mommy punye baju kadang-kadang tu kene air liur dia.  So demi memujuk dia maka sebab itu we need to play with him. Layan jelah walopun mata Mommy memang dah tak larat nak bukak...

Tapi deep down inside, sgt kesian bile tengok dia selalu colic. Padahal Mommy memang wajibkan dia burp after feeding, pakai stokin, minyak telon tak pernah missed. Pelik kenape dia colic jugak. And lagi kesian kalo Aariz nampak orang makan, dia akan melonjak-lonjak makan tangan dia... Siap merajuk nangis tutup muke meniarap kalo tak bagi dia... Sungguh frust la kononnye tu. My instinct said, maybe he is hungry and ready for solid. I know it's quite early to start giving him solid but as a mother I really knew when the time comes.

So quickly I selongkar my baby box, tried to look for my baby meal planner. Bought this book when Zaim was about 6months old. I started to read, then YES! I am 100% sure that Aariz is ready when I read this:


IS YOUR BABY READY?

All babies are different and progress at their own pace., but the following may indicate that your baby is ready for solid:
  • Start waking in the night, after initial sleeping through
  • seems unsatisfied after a milk feed and hungrier than usual
  • start to demand more frequent feed
  • show interest in your food
Aariz had showed me all of these signs eventho he is only 4 months and 2 weeks old. So I decided to just give him a try. Let see if it will solve the problem.

So one evening, I try to feed him a few spoons of nestum. To my suprise, he gave me a BIG smile when first I feed him. Then he start to swallow without any problem. Within 5 minutes, done! Licin mangkuk tuuuu... Comot, tak berape comot sebab bleh kate sume masuk mulut ;)... It was a great experience for first time feeding. Unlike Zaim, I introduce him a bit later - when he was 6months old. That time Zaim actually satisfied with milk feeding. Tapi sebab excited, Mommy pun introduce lah.. It took a week jugak for Zaim to accept the food. Hmm lain anak lain experience nye.




 

And that nite, for the first time, he sleep on his own. He just need his pacifier and blanket. I just placed him in his cot and am done. Terus tido lena tuuuu! Sendiri dia mengiring, hisap puting, and hold his blanket. I just need to position his bolster. Tak sampai 5minutes, dia dah belayar... Mommy pulak yang terkebil-kebil taktau nak buat ape that nite sebab dah biase tak tido kan... Sangappppppp! After 2 hours, Aariz wakes up for nenen. Then continue sleep again.


Maka end of my sleepless nite series... I feel so lega okay! Tak perlu lagi mendukung and mendodoi berjam-jam sampai sakit tekak, lenguh lutut semua. Tak perlu lagi buaian. Tak perlu lagi stay up late. Alhamdulillah! Mommy pun dah bleh adjust my night sleeping time. All these while ala-ala burung hantu gitu, tidur bile nak menjelang subuh... Now kol 1am mesti dah tido... ;)

After a week, I tried to give Aariz a Farley biscuit. Ini sebab dia akan mengamuk kalo tengok Zaim makan OREO or any snack. Hmmm as expected too, he can eat it as if dia memang tau nak makan. Tak payah ajar, tak payah pegangkan. In fact dia marah kalo kite tolong feed kan dia. Bleh??? Pegang sekuat hati tanak lepas tu.... Kemain lagi takot orang lain amik biscuit dia. Takper.. biar dia seronok dengan dunia dia. Food is pleasure kan? ;P


Eh mane pergi button nak upload video ni???

So in conclusion, I agree babies has their own pace. As a mother, you know your baby the best. I understand, kalo setengah nenek-nenek ni, ade yang eager nak bagi solid as early 4months and kekadang tu 2 bulan, and ade yang modern sket, respect our decision when we decide to feed our baby. But the decision is in your hand. Like my case, I feed my boys at different time. Time Zaim dulu, terbakar je telinga bile makcik-makcik and nenek-nenek sume dah bising suh bagi solid food mase Zaim 4 bulan. But I refuse sebab he didnt show any sign yet. But as for Aariz, I have to agree to feed him early, as he is ready. I am the Mommy and I give the best for my babies. And yang paling penting, Aariz tade masalah untuk poo-poo every morning. ;) Mommy risaukan sembelit je...

And night sleeping...ahhhhh Heaven! ;)


Last but not least, sukeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee gileeeeeeeeeeeeeeeee dengan Fisher Price training mug + bowl set ni. Thanks to Aunty Has ;) Comel sengsangat.. I like...


6 comments:

Nadine said...

Wah Aariz, pasnih makin bam2 lagi la dia..suka food yea. Geng Faaz ni..good, good :)

True Zura, diff baby diff..Faaz pun start solid food masa 5 bln sbb dia dah menangis melalak bila nampak kitaorg makan dulu..hihi.

Diyana Khoo said...

wah, bijak sungguh aariz pegang biscuit farley tu. cd tak berani lagi la nak kasi hadif. sebab first time mom kan. banyak benda takut nak try la zura. hehe. tp sangat kagum with aariz. bijak sungguh :).

zura, camana nak train hadif tido dlm cot. he sleep nyenyak sangat with btwn us. tp kalau dlm cot asyik terbgn and nangis. dodoi kejap than tido la sekejap than nangis balik. dulu ok. sejak masuk 7 months ni. hehe.

Azurah Abd.Aziz said...

Wah..wah..wah..betol tu babe. Kita yang mommynyer so kita tahu apa yang bagus utk anak kita!. Mcm Ananna tuh perangai dia sebijik mcm Aariz nih..tapi sbb 1st time tunggu juge hingga 5 bulan. baru cukup yakin nak bagi solid ni.

mommaholicSURI said...

Good good good entry!! :).

Most of 1st time mothers, mesti takut2 nak bagi their baby solid food before the baby entering 6 months. Shian kdg2 tgk baby tu pandang je kita makan, mulut dia mcm kunyah2..
Ekceli xpe kan, as long as the baby is ready mcm Aariz!!! Hehehe.

Mrs. Ishamizu said...

Aariz dh mkn ye..comeynye pgg farley tue..hihi..

Betul Zura, izu dlu pon camtu gak..thn je la tinga...tp slmt jgk bg Zahin at 6months her solid food..tp Iris cpt, 5bln dh start solid..may be dia nmpk akk dia je asek mkn kot..dia pon mouth-watering la..hehehe...

Evidently, it's true that diff baby has diff pace n etc ek..:)

P.S skrg mommy dh tdo awl la eh..;)

faisyura said...

nadia: hahah mmg menjadi2 la bambam si aariz ni... faaz kan idola aariz.. hahah kene tiruuuu.. tapi pipi faaz tu champion.. tade org bleh lawan! ;P

cikdee: mmg baby cmtu cikdee, zaim dulu pun ade time tamo tdo sendri.. sleeping pattern baby mmg berubah.. lagi la makin besar makin bijak mencari attention hehe.. nak manje2 la tu ajak tdo sekali but takleh buat slu haahh nanti dia tanak dah tido sendiri... from experience, kalo jadi camni, zura just put dia meniarap or mengiring sambil peluk bolster.. then teman dia for 15minutes camtu, sambil usap2 sket, so dia tau kite ade.. then only baru tinggal dia... ;)

aariz bab makan tayah ajar... hahah dia ade chemistry ngn food kot.. hahahah tapi kene perhati jugak sbb dia mcm suke makan laju2 n byk2.. kdg tu takot gak.. takper cikdee, nanti dpt adik hadif mesti dah berani sket.. ;)

azura: haha tula mase first time mmg agak seriau second time, belasah je la nak oii.. hhahah ananna pun camtu ek... tp lega kan bile tgk dia happy kenyang tak meragam dah..

nuril: kan! diorg tu kalo buat muke miau miau huhuh ngan air liur meleleh tu, aduhaiii tak smpi ati nak mkn depan diorg... pandai bodek! hahah.. tp mmg la mase first time dulu mmg takot nk bg, tp dh masuk anak 2 ni, berani sket la.. heheh..

izu: ye izu.. skg sudah bleh tido awal! best best.. tp sebab penat pun iye jugak kot.. hahah tapi malam yg aman tade gangguan tu tipulah.. hahah still kene bgn bg susu kt aariz...

iris pun start awal ek.. maybe sbb kite dah berani sket kot kan sebab dah ade xperience ;)